Organisaties die zich actief inzetten voor  maatschappelijke vraagstukken zoals milieu en goede doelen zijn populairder bij (potentiële) werknemers dan bedrijven die dit niet doen. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media onder 269 werkgevers.

De honderd beste werkgevers van Nederland krijgen van hun werknemers een 6,9 voor hun maatschappelijke betrokkenheid, tegen 6,4 bij de andere organisaties. De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt volgens het onderzoek heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever.

Maatschappelijk betrokken organisaties scoren over de gehele linie beter dan andere organisaties. Hun medewerkers vinden de organisatie veel leuker dan gemiddeld (score 7,7 ten opzichte van een 6,9 bij andere organisaties). Ook zijn zij oprecht trots op hun werkgever (score 7,1 ten opzichte van een 6,3 elders) en hebben zij het gevoel echt bij hun organisatie te passen (rapportcijfer 7,5 tegenover een 7,0 bij andere organisaties). Zij hebben het gevoel dat de organisatie als geheel succesvoller is (score 7,3 ten opzichte van een 6,3 elders).

Het Beste Werkgeversonderzoek van VNU Vacature Media en Effectory is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd. Aan het onderzoek deden 269 organisaties mee. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen is gebaseerd op de algemene tevredenheid van de eigen medewerkers. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, organisatie, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.

Guido Heezen, directeur en HR trendwatcher, legt uit waarom een maatschappelijke bijdrage tegenwoordig zo belangrijk is. ‘Het is in deze tijd van transparantie door internet en social media zichtbaarder dan ooit wanneer organisaties zich verrijken ten koste van hun omgeving. Dit roept steeds meer weerstand op. Medewerkers mijden een dergelijke werkgever en klanten doen liever ergens anders zaken.’

Heezen vervolgt: ‘Bij succesvolle organisatie zien wij juist het omgekeerde. Wanneer een organisatie écht iets toevoegt en wanneer medewerkers hier achter staan, heeft dat een sterk positief effect op het succes van een organisatie. Het werkt als een inktvlek. Een organisatie heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten. Bestaande medewerkers zijn trots en zetten zich graag extra in. De honderd beste werkgevers van Nederland zijn maatschappelijk bewuster dan gemiddeld. Zij hebben social value en stralen dit ook uit. Dat is een belangrijke oorzaak van hun populariteit en succes.’

 

Bron: Nieuworganiseren.nu